Posted on Leave a comment

סדנה אינטראקטיבית לכתיבת תסריטים

סילבוס/ סדנה לפיתוח ולכתיבת תסריטים/ 

שם הקורס: תסריטאות אינטואיטיבית ואינטראקטיבית

  הסדנה נוצרה בהשראת סדנאות התסריט של – London Scrip Factory

 

המוטו של הסדנה

משחר ההיסטוריה סופרו סיפורים סביב מדורת השבט, שלא השתנתה הרבה מאז, היא בוערת על מסכי הטלוויזיה בבתינו ועל מסכי הסמארטפון שבידינו. בני האדם מקשיבים לסיפורים מהרגע שהם נולדים, כילדים האזנו לסיפורים ואגדות וכשיכולנו גם קראנו, ובמהלך השנים הפכנו בדור הזה לצופים מיומנים בסרטים. לפיכך אנחנו יודעים איך בנויים סיפורים, זה כבר בטבע שלנו. לרובנו יש את היכולת והכישרון לנחש את ההמשך של רוב הסרטים שאנו צופים בהם, מפני שהם דומים מדי זה לזה, ויותר מכך, אנחנו יכולים אף ליצור סופים אלטרנטיביים אחרים ולא פחות טובים.

מטרת הסדנה

לא כל תלמידי החוגים לקולנוע אמורים לדעת לכתוב תסריטים, אך כל מי שמתכוון לעבוד בתעשיית הסרטים, צריך להיות מסוגל להעריך את איכותו של תסריט וכמובן שגם להבין אותו. מטרת הסדנא היא להקנות  לתלמידים ידע בסיסי וביטחון בכל הנוגע ליכולתם לנתח ולכתוב תסריטים. התלמידים ילמדו להשתמש בניסיון העשיר שלהם כצופים, ככלי מרכזי ביצירתם ובעבודתם. הסדנה תקנה להם את הכלים הדרושים לכתיבה ולניתוח תסריטים עלילתיים ודוקומנטריים ותיזום כתיבת תסריטים.

אינטואיציה ככלי יצירתי

במהלך הסדנה יתנסו התלמידים ביצירת המשכים אלטרנטיביים לסרטים קיימים. נצפה שלב אחר שלב, בסרטי קולנוע ארוכים, בפרקים מסדרות טלוויזיה, סרטים קצרים והפקות קרוס-מדיה. גם אם התלמידים לא ינחשו את ההמשך הצפוי של סרט או תסריט שנבחן בסדנה, הם יילמדו כיצד ליצור באופן אינטואיטיבי עלילות חלופיות טובות ואמינות לא פחות ממה שנעשה במקור. בתוך כדי הצפייה נפרק את התסריט לחלקי הייסוד שלו, נבחן את הדמויות המרכזיות, את הקונפליקטים שהן מתמודדות איתם, ואת הפתרונות האפשריים העומדים בפני היוצרים.

כתיבה אינטראקטיבית בקבוצה

תהליך העבודה הקבוצתי בסדנא יוצר אינטראקציה חיובית בין התלמידים לבין עצמם, והם נעזרים זה בזה בתהליכי היצירה של תסריטיהם. הסדנא מעודדת יצירה משותפת, ומשלבת עבודה של כתיבה דינמית ואינטראקטיבית בקבוצה. התלמידים ינתחו יחד תסריטי סרטים קיימים ותסריטים מפרי עטם. בסדנה יתרחש תהליך של עריכת התוכן של התסריטים שייכתבו בה. לפיכך תכני הסדנה יהיו נזילים ויזרמו בהתאם ליצירתיות של משתתפיה.

התסריטים שנכתוב בסדנה

במקביל לתהליך הצפייה, יכתבו התלמידים סיפורים ותסריטים שייבחנו בסדנה בתהליך דומה על ידי חבריהם. סיפורים ותסריטים אלה מיועדים להתפתח לכדי תסריטי הגמר ופרויקטים נוספים שיפיקו התלמידים במהלך השנה. במסגרת הסדנה נבחן בין היתר ולבקשת התלמידים והמורים, גם  תסריטים מפרויקטים מקורסים מקבילים, וננסה למטב ולשפר אותם בתהליך של עבודה משותפת.  הכוונה היא שעד תום הסמסטר יהיה בידי כל תלמיד תסריט/סיפור ראוי, לפחות לסרט אחד שהוא יוכל לצלם במסגרת לימודיו. בין היתר נפתח ונכתוב תסריטים לפסטיבל “שלושה ימים וסרט” ולסרטי הגמר.

2 סמסטרים

סמסטר א’  – נתמקד בהכרת יסודות התסריט באמצעות צפייה בסרטים וניתוחם: דמויות ראשיות ומשניות/ מה הסיפור שלהן?/ מהם הקונפליקטים היוצרים את דרמה?/ מבנה הסרט והעלילה/ זמן ומקום ואחדותם/ דיאלוג וסאבטקסט/ תהליכים ושינויים/ הזדהות והתרה, ועוד.

סמסטר ב’  – נעסוק בפיתוח, עריכה וכתיבה של תסריטי התלמידים המיועדים להפקה במסגרות השונות בבית הספר.

חובות וציונים

בתום כל יום מרוכז יינתנו משימות כתיבה לתלמידים, ועל כל התלמידים לקחת בהם חלק.

עבודת גמר קורס – כל תלמיד יגיש לפחות תסריט אחד שהוא כתב, או שהוא ניהל את כתיבתו כבמאי. אורך התסריט לא יפחת מ- 5 עמ’ ולא יעלה על 20 עמ’. תסריטים אלה ייערכו וישוכתבו במידת האפשר בתהליך יצירה קבוצתי בכיתה.

* כאמור, לא כל מי שלומד ועוסק ביצירת סרטים חייב להיות תסריטאי, אבל הוא צריך שיהיו לו כלים להערכת תסריטים. לפיכך כל מי שישתתף באופן פעיל בשיעורים וימלא את כל חובותיו, יזכה להערכה חיובית של המרצה, בלי קשר לאיכות הכתיבה שלו.

ספרים שאפשר וכדאי לקרוא

פואטיקה – אריסטו

סיפור, עקרונות הכתיבה והתסריטאות – רוברט מקי.

תסריט, יסודות כתיבת התסריט – סיד פילד.

איך לכתוב תסריט – קובי ניב.

ובעיקר, קראו תסריטים רבים ככל האפשר, כאן למשל:

http://www.2all.co.il/web/Sites/TASRIR/PAGE13.asp וגם כאן: http://tasrit.im/

ובאנגלית: http://www.simplyscripts.com/ וגם כאן:  http://www.imsdb.com/

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *