Posted on Leave a comment

במקום שבו נגמר הכביש

דוקומנטרי | 50 דק’ | תסריט, בימוי והפקה: יובל דלשד, אבי בוחבוט | עברית | הופץ בישראל 2002, ערוץ 2 קשת

בבסיס עלילת הסרט עומדת חבורת ג’יפאים מגובשת ונועזת במיוחד. הם נוהגים בדרכי הארץ באהבה, והחיבור שלהם לאדמה ולארץ ישראל הוא טבעי וטהור, ופשוט כמו שכבר שכחנו שעוד אפשר. הם מכירים דרך הגלגלים כל זיז סלע, כל אבן דרך במדבריות שהג’יפים שלהם מטיבים לחצות. ארץ ישראל מעולם לא הייתה מוחשית כל-כך, כמו בסיור עימם, מפורקת לפירורי חול וצמח, חיות ובני-אדם. טירוף היא מילת מפתח המאפיינת את האתגרים שהם מעמידים מול הג’יפים המשופרים שלהם. בשביל האנשים הללו ג’יפים, אינם תחביב, הם מרכז עולמם. רק התוספות והשיפורים שכל אחד מהם השקיע בג’יפ שלו, יקרים בד”כ הרבה יותר ממחירו הכולל של הג’יפ. בדרכם במדבר הם בוחרת תמיד את הדרך הקשה, המאתגרת אותם ואת מכונות המדבר שלהם. הג’יפים שלהם מטפסים על מצוקים שלטאה דביקה לא הייתה מעזה לרדת בהם. הם יורדים בגאיות שמים היו חוששים לזרום בתוכם. סכנה היא שם המשחק, וגבולות הסכנה קרובים תמיד אל ההגה. כולם כאחד הם בוגרי יחידות קרביות מיוחדות, ואולי זה לא במקרה. הקבוצה מתאפיינת באחוות לוחמים ובמסירות הדדית יוצאת דופן. החברות ביניהם, גם אם היא איננה ארוכה בזמן, היא עמוקה ואמיתית. אחוות גברים מהסוג שניתן לראות אולי רק בין לוחמים בצבא או בין חברי ילדות. ההתגייסות למען הקבוצה ולהגנה על היחיד היא מובנת מאליה. אם אחד מהם נתקע באמצע המדבר, האחרים נוסעים לחלץ אותו בכל רגע, מרחק שעות נסיעה בלי למצמץ אפילו. אם חלילה קוראת תקלה באחד הג’יפים כולם מתגייסים לסייע, גם לזרים, ללא כל תמורה.

אריק הוא יבואן עצים, והוא מנהיג החבורה המוביל את המסעות במדבר. משה הוא פרקליט מצליח, ג’ורדן מנהל חברה גדולה לעבודות עפר, מאור מגדל אפרוחים רכים, טל הוא סיטונאי מזון גדול, כרמי הוא טייס קרב, קסטרו מנהל בית-אבות וישראל עושה משהו סודי באינטרנט. לכולם מקצועות חופשיים, ואת המתחים המצטברים במשך השבוע הם פורקים על הג’בלאות בסוף השבוע. לא מדובר באנשים משועממים הזקוקים לחוויות מרטיטות בשעות הפנאי שלהם, אלא באנשים שהג’יפים הם מרכז עולמם. אנשים אלה מכורים לחוויית הג’יפים – הם ימכרו את האימא שלהם כדי לקנות חלק חדש ל”סופה” שלהם – יתגרשו מאהובותיהם רק כדי לצאת עם חבריהם לטיולי עבירות במדבר – וישדדו קברים כדי לשפר ולו במעט את מומנט נעילת הדיפרנציאל, אם יש בכלל דבר כזה. חוט השדרה והסיפור המרכזי של הסרט – מסעות הג’יפים בהנחיית אריק – יהיה תיעוד המשתתפים השונים במסעות עבירות קשים במיוחד. עלילת הסרט תיבנה סביב המסע המתמשך במדבר, תוך חיתוך למסגרות של מעין “תחנות” במסע – אז נראה ונאפיין את הג’יפאי הישראלי לסוגיו ולסוגי פעילויותיו. וכך לאורך המסע הבלתי אפשרי עם אריק וחבריו, נפגוש מדי פעם את דמויות ותופעות הג’יפים והג’יפאים השונים הקיימים בארץ, ונאפיין אותם עפ”י תכונותיהם הידועות.

“תחנות” הדרך יכללו בין היתר: התכנסות מאות ג’יפים ביום שישי אחה”צ, לאתגר טיפוס מול המצוק בחוף מנדרין. ביקור במוסך הג’יפים המיתולוגי של חמיס, בונה הג’יפים המיתולוגי מחולון. עידו, ממציא ובנאי ג’יפים מיוחדים, שנראים כאילו יצאו מהסרט האפוקליפטי “מקס הלוחם בדרכים”. נתן, פחח ומעצב מחדש של ג’יפים מפיברגלאס. יענקל’ה, מיתוס בפני עצמו, מבכירי הג’יפאים בארץ ידבר. תחרויות מרוץ שטח בג’יפים. תיעוד ג’יפים עירוניים על נהגיהם ונהגותיהם בעיר. כמו כן מצויים בידינו חומרי ארכיון ממסעות ג’יפים בחו”ל – חציית הרוביקון בארה”ב, ראלי הפרעונים במצריים, תחרויות מהירות בקפריסין, ותחרויות עבירות בירדן, תורכיה, יוון ואפילו הרשות הפלשתינית. וורוּם! וורוּם!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *